Η εκδήλωση της Θεσσαλονίκης

Τετάρτη, 31 Μαϊου, 2017

Καινοτομία ή… «θάνατος»

Νεωτεριστικές, πρωτότυπες, και καινοτόμες προτάσεις ακούστηκαν στην εκδήλωση της 19ης Μαΐου που διοργάνωσε ο ΕΛΣΕΤ στη Θεσσαλονίκη.
 
Όπως είχε προαναγγελθεί, η εκδήλωση ήταν χωρισμένη σε δύο μέρη. Τα πρώτο αφορούσε αποκλειστικά τον χώρο της ετικετοποιίας. Οι συνάδελφοι ενημερώθηκαν για τα δρώμενα στη FINAT, τοποθετήθηκαν στα προβλήματα του κλάδου και αντάλλαξαν απόψεις για τον τρόπο δουλειάς, το μέλλον, τις προοπτικές  και τις ανάγκες του, τη δυνατότητα συνεργασίας με τα δημιουργικά τμήματα των πελατών ή των διαφημιστικών γραφείων για το αρτιότερο αποτέλεσμα. Επίσης, ζητήθηκε από τους συναδέλφους να τοποθετηθούν και να υποβάλουν προτάσεις για τον τρόπο λειτουργίας του ΕΛΣΕΤ.

Το σημείο στο οποίο επικεντρώθηκαν ήταν η δυσκολία εξεύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού.
Το μέλος του Δ.Σ. κ. Κώστας Γκίκας ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους ότι ήδη έχουν ξεκινήσει επαφές με τη Σιβιτανίδειο σχολή για τη δημιουργία τμήματος στο οποίο θα προετοιμάζονται εξειδικευμένοι τεχνικοί. Υπενθυμίζεται ότι στο καταστατικό του ΕΛΣΕΤ προβλέπεται η προσπάθεια για ίδρυση ανάλογης σχολής ή τμήματος.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί η πρόταση είναι οι ετικετοποιίες να δέχονται τους σπουδαστές του τμήματος για πρακτική εξάσκηση. Οι παρευρισκόμενοι δήλωσαν ότι είναι πρόθυμοι να δεχτούν στις εταιρίες τους σπουδαστές.

Προτάθηκε από συνάδελφο να αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΕΛΣΕΤ η αναζήτηση τεχνικών με εξειδίκευση, κάτι με το οποίο συμφώνησαν όλοι.

Οι ομιλίες

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης ήταν αφιερωμένο σε δύο καίρια θέματα που δεν πρέπει ποτέ να παραβλέπουμε.
 
Το πρώτο θέμα ήταν η καινοτομία στην επιχειρηματικότητα αλλά και στο επιχειρείν.
(Κάντε κλικ για να κατεβάσετε την παρουσίαση σε μορφή PPT)
 
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας κ. Γιάννης Μπακούρος μίλησε για τις τέσσερις μορφές της καινοτομίας, δηλαδή τις καινοτομίες Κουλτούρας, Προϊόντος, Μάρκετινγκ και Διαδικασίας.

Έγινε ιδιαίτερη αναφορά σε αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις που παρουσίασαν καινοτόμες ιδέες, τις εφάρμοσαν και στη συνέχεια τις πούλησαν σε διεθνείς εταιρίες φέρνοντας πολύτιμο συνάλλαγμα στην Ελλάδα.

Με γενικό τίτλο «Ακόμα και οι καλύτεροι κάνουν λάθη», ο ομιλητής αναφέρθηκε σε περιπτώσεις που για κάποιες τεχνολογικές επαναστάσεις βρέθηκαν άνθρωποι που, αν και φωτισμένοι, δεν αντιλήφθηκαν τη σημασία τους και τις απαξίωσαν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι αυτές οι επαναστατικές ιδέες δεν προχώρησαν. Απλά έχασαν εκείνοι που δεν μπόρεσαν να καταλάβουν την αξία τους.

Αναφέρθηκε σε τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις.
  • Η πρώτη ήταν σχετική με το ραδιόφωνο. Βρέθηκαν αυτοί που «είδαν» ότι αυτό το… κατασκεύασμα δεν έχει μέλλον και δεν θέλησαν να επενδύσουν πάνω του. Οι «προφήτες» ξεπεράστηκαν. Το ραδιόφωνο όχι.
  • Η δεύτερη περίπτωση ήταν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Ο τεράστιος όγκος των πρώτων συσκευών που απαιτούσε πολλά δωμάτια και… ορόφους έκανε κάποιους επιχειρηματίες να θεωρούν ότι θα πουληθούν συνολικά πέντε σε όλο τον κόσμο. Σήμερα ελάχιστες εταιρίες έχουν ΜΟΝΟ πέντε υπολογιστές. Εδώ ο κ. Μπακούρος αναφέρθηκε και σε παλιά εταιρία που είχε την αντιπροσωπία γραφομηχανών. Η διοίκησή της θεώρησε ότι δεν κινδυνεύει η γραφομηχανή από τον υπολογιστή. Σήμερα δεν υπάρχει η εταιρία, ενώ «ξεπετάχτηκαν» πολλές άλλες που πουλάνε ή συντηρούν κομπιούτερ ή αναλώσιμα.
  • Το τρίτο παράδειγμα ήταν τα -. Την ιδέα την είχε κάποιος εργαζόμενος στην εταιρία που τελικά την προώθησε, αλλά οι ιθύνοντες την απέρριπταν. Χρειάστηκε να περάσει πολύς καιρός και να πιέσει πολύ ο εν λόγω υπάλληλος. Χρειάστηκε όμως και κάτι άλλο, το πιο καταλυτικό: να περισσέψει χαρτί στην αποθήκη που δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάπου αλλού, ώστε να δοθεί το «πράσινο φως» για να βγει στην αγορά αυτό που σήμερα όλοι θεωρούμε αυτονόητο και το χρησιμοποιούμε όχι μόνο στα γραφεία, αλλά και στο σπίτι μας.
«Το στοίχημα θα κερδίσουν όσοι αντιλαμβάνονται τη ρευστότητα των μεγάλων αλλαγών όχι ως απειλή αλλά ως ευκαιρία», ήταν ένα ακόμα χαρακτηριστικό απόσπασμα από την ομιλία.
Επίσης έγινε αναφορά σε εφευρέσεις όπως η ηλεκτρική σκούπα που οι εφευρέτες δεν κατάλαβαν την αξία της ιδέας τους και βρέθηκαν άλλοι πιο διορατικοί που αγόρασαν ή οικειοποιήθηκαν την ιδέα και την έβγαλαν στην παραγωγή.

«Η καινοτομία δουλεύει με ομάδες», επεσήμανε ο κ. Μπακούρος και εξήγησε πόσο πιο εύκολο είναι να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για μια ομάδα που παρουσιάζει μια καινοτόμο δουλειά ή ιδέα, από το να παρουσιαστεί κάποιος μόνος του και να προσπαθεί να βρει άκρη στη γραφειοκρατία και μπροστά από κλειστές πόρτες.

«Leaders ή followers:» ήταν η επόμενη πρόταση του κ. Μπακούρου, δηλαδή «καινοτομία προϊόντος ή καινοτομία προώθησης;» Και εξήγησε:

«Επειδή η ετικέτα δεν προβάλλει το δικό σας προϊόν, αλλά το προϊόν του πελάτη σας, η λύση για τις ετικετοποιίες ίσως είναι η προσπάθεια να βάλετε στη λογική της καινοτομίας τους πελάτες σας, ώστε να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους και μαζί μ’ εκείνους κι εσείς».

Το πιο εντυπωσιακό είναι μια φράση που προβλήθηκε σε μια διαφάνεια: «Καινοτομία ή Θάνατος» που προειδοποιεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ότι αν δεν αναζητούν το καινούργιο, είναι καταδικασμένες να οδηγηθούν στο «λουκέτο».
 

«Ύστατο κριτήριο επιτυχίας η διαδοχή»

Η δεύτερη ομιλία ήταν αυτή της κυρίας Ρούλας Κωτούδη, διευθύνουσας συμβούλου της εταιρίας KPR Consulting συμβουλευτικής εταιρίας εκπαίδευσης ανθρώπινου δυναμικού.
 
Το θέμα ήταν η διαδοχή των οικογενειακών επιχειρήσεων.
(Kάντε κλικ για να κατεβάσετε την παρουσίαση μορφή PDF)
 
Με τα δεδομένα να αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν και να αντιληφθούν τις ανάγκες τόσο η νεότερη γενιά, όσο και η απερχόμενη.

Σε ηλικία που οι γονείς σε άλλες χώρες προετοιμάζονται οι ίδιοι και προετοιμάζουν τους (έφηβους) νέους για τη διαδοχή, στην Ελλάδα οι περισσότεροι απαγορεύουν στα παιδιά τους να έχουν γνώμη για τη δουλειά που θα κληθούν να αναλάβουν σε λίγα χρόνια.

Η ανασφάλεια, η έλλειψη εμπιστοσύνης, ο εγωκεντρισμός, η υποβάθμιση των ικανοτήτων και των ιδεών που έχουν τα παιδιά, τα εμποδίζουν να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και τις προοπτικές τους.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η προηγούμενη γενιά σε ποσοστό 45% θέλει να παραμένει στη δουλειά και να την ελέγχει και μετά τη συνταξιοδότηση.

Αυτό βέβαια δεν απαλλάσσει απόλυτα τη νέα γενιά που εφησυχάζει και δεν αναζητεί κίνητρα για να μπει στη δουλειά. Και, φυσικά, δεν πρέπει να αγνοούμε και το «φαινόμενο του τεμπέλη γιου».

Άλλο σημαντικό λάθος είναι η εμμονή στην επιλογή του διαδόχου. Δεν είναι υποχρεωτικό να είναι οπωσδήποτε το μεγαλύτερο παιδί ή το αγόρι.

Βασική λοιπόν «συνταγή» επιτυχίας είναι η οργάνωση της επιχείρησης και η εκπαίδευση των διαδόχων.
Το πιο σημαντικό που ακούστηκε σ’ αυτή την ομιλία ήταν ότι η διαδοχή αποτελεί το ύστατο κριτήριο επιτυχίας.

Ο ΕΛΣΕΤ αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει όσους συμμετείχαν στην εκδήλωση.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες θέλει να απευθύνει στην εταιρία Heidelberg που ως εκπρόσωπος της Gallus ήταν χορηγός της εκδήλωσης.

 

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛΣΕΤ